af Sindre Humberset, Nei til EUs Standpunkt, nummer 2 - 2009.
I 2008 brugte EU mere på propaganda henvendt til befolkningerne end Coca-Cola brugte på reklame i hele verden. Det kommer frem i en bog af den uafhængige tænketank Open Europe.
Efter nederlaget for EU-forfatningen ved folkeafstemningerne i Frankrig og Holland i 2005 har EU optrappet promoveringen af sig selv kraftigt. I 2008 brugte EU mindst 2,4 milliarder euro - over 18 milliarder danske kroner - på at gøre reklame for sig selv og målsætningen om 'en stadig tættere union'.
Det er mere end Coca-Cola brugte på reklame i hele verden, kommer det frem i en ny bog. Dr. Lee Rotherham og direktør Lorraine Mullally fra den britiske tænketank Open Europe har gennemgået store mængder af EU-dokumenter for at kortlægge EU`s PR-arbejde. Resultatet er nu offentliggjort i bogen Hardsell.
Læs mere på:
EU bruger flere penge på PR end Coca-Cola (Arbejderen.dk)
Artiklen er lavet på baggrund af:
Hard Sell (PDF) | fra Open Europe.co.uk