EU bruger flere penge på reklame end Coca-Cola

af Sindre Humberset, Nei til EUs Standpunkt, nummer 2 - 2009.

EUs captain europe skal propagandere for EUI 2008 brugte EU mere på propaganda henvendt til befolkningerne end Coca-Cola brugte på reklame i hele verden. Det kommer frem i en bog af den uafhængige tænketank Open Europe.

Efter nederlaget for EU-forfatningen ved folkeafstemningerne i Frankrig og Holland i 2005 har EU optrappet promoveringen af sig selv kraftigt. I 2008 brugte EU mindst 2,4 milliarder euro - over 18 milliarder danske kroner - på at gøre reklame for sig selv og målsætningen om 'en stadig tættere union'.

Det er mere end Coca-Cola brugte på reklame i hele verden, kommer det frem i en ny bog. Dr. Lee Rotherham og direktør Lorraine Mullally fra den britiske tænketank Open Europe har gennemgået store mængder af EU-dokumenter for at kortlægge EU`s PR-arbejde. Resultatet er nu offentliggjort i bogen Hardsell.

Læs mere på:
EU bruger flere penge på PR end Coca-Cola (Arbejderen.dk)

Artiklen er lavet på baggrund af:
Hard Sell (PDF) | fra Open Europe.co.uk 

» Del på Facebook » Ping this! »
Udgiv indhold