Stop social dumping inden for luftfart

- Kan vi sætte sikkerheden for de 800 millioner passagerer, som årligt flyver i Europa på spil, af hensyn til konkurrencen? Kan Europa håndtere situationen eller skal piraterne også vinde det slag?

Så dramatisk beskrev Vegard Einan, næstformanden i den det norske fagforbund Parat situationen i luftfartsindustrien.  Han var blandt oplægsholderne på en høring som den Europæiske Venstrefløjs Fællesgruppe i EU-parlamentet (GUE) holdt torsdag (den 10. april 2014, flj) i Bruxelles.

Høringen var organiseret af Folkebevægelsens mod EU’s medlem af Parlamentet, Rina Ronja Kari, som i parlamentet er tilknyttet GUE.


Det norske forbund organiserer alle grupper, som arbejder i luftfartindustrien og har haft flere heftige konflikter med bl.a. Ryanair gennem årene.
- Der er sket store forandringer de sidste 20 år i luftfarten. Mange af dem har været til fordel for kunderne og nogle flyselskaber. Men ikke alle forandringer har været til det bedre for dem, som har ansvaret for sikkerheden, nemlig besætningen på flyene, sagde Vegard Einan.

(...)

De hurtigst voksende flyselskaber ansætter ikke folk i faste stillinger. I stedet ansætter de via vikarbureauer på korttidskontrakter med meget lav jobsikkerhed.

- Bureauet eller i realiteten flyselskabet kan frit vælge hvilket land, kontrakten skal indgås i. I de mest profitable selskaber betaler piloter og kabinepersonalet selv det obligatoriske firmakursus, inden de starter. Nogle kræver mere 3000 euros for et kursus, som kun gælder i firmaet selv. Modellen har ført til at kurserne er en indkomstkilde i sig selv for selskaberne, sagde Vegard Einan.

Læs det hele her:

/ Stop luftens pirater (EUfagligt.dk) (14. april 2014)

Du kan selv gøre noget.

Lad være med at benytte lavpris selskaber, hvis du skal flyve.

» Del på Facebook » Ping this! »
Udgiv indhold